احتمال افزایش قیمت ورق گرم 

احتمال افزایش قیمت ورق گرم

با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه بر قیمت محصولات فولادی تاثیرگذار شده است، ریوتینتو قیمت قراردادهای فصلی سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد صادراتی به ژاپن را ۷ تا ۸ درصد بالا برده و به ۱۳۷ دلار هر تن فوب رسانده است. قیمت زغال‌سنگ نیز برای تحویل طی فصل اول ۱۷ دلار هر تن افزایش یافته و به ۲۲۵ دلار هر تن فوب استرالیا رسیده است. برای تولید هر تن ورق گرم به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن سنگ‌آهن و ۵۵۰ کیلوگرم زغال‌سنگ احتیاج است. به‌همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که هزینه تولید ورق گرم در آینده ۲۵ دلار هر تن افزایش یابد. در ادامه مطلب با ما در سراج توس همراه باشید.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق گرم

از جمله برخی عواملی که روی قیمت ورق گرم تاثیر می‌گذارند می‌توان به؛ قیمت گندله، کرایه حمل، قیمت قراضه، زغال سنگ اشاره کرد. با توجه به افزایش کرایه حمل، رشد قیمت گندله، بالارفتن قیمت قراضه و زغال‌سنگ در کل هزینه تولید ورق گرم رشدی ۳۵ دلاری را در هر تن تجربه خواهد کرد. از آنجایی که احتمال افزایش مدت زمان تحویل، قیمت مواد اولیه و بالا رفتن سطح تولید در بازار وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که قیمت محصولات فولادی طی فصل اول افزایش یابد. اما با نزدیک شدن به اواخر فصل اول احتمالا سطح تقاضا در بازار کاهش خواهد یافت و این امر منجر به کاهش قیمت در اواخر فصل اول و اوایل فصل دوم خواهد شد.

برای آگاهی از قیمت و خرید انواع ورق گرم ازجمله؛ ورق سیاه به جدول قیمتی این محصول مراجعه کنید.

آغاز روند رو به افزایش قیمت ورق گرم

قیمت‌های صادراتی نورد گرم فولادی احتمالا از قیمت‌های فعلی که در حال مذاکره برای ارسال در ماه مارس و بعد از آن هستند افزایش می‌یابد. برخی شرکت‌ها در واکنش به افزایش هزینه‌های زغال سنگ، کک و انرژی و همینطور آماده‌سازی برای بهار پیش رو، که معمولا شاهد تقاضای قوی هستیم، شروع به افزایش قیمت‌های صادراتی کرده‌اند.

شرکت نیپون استیل ژاپن

شرکت نیپون استیل مذاکرات خود را در مورد نورد گرم صادراتی برای ارسال در ماه مارس آغاز کرده است و قیمت‌های پیشنهادی این محصول را حدود ۱۰۰ دلار در هر تن افزایش داده‌است. از این پس احتمالا به تعداد شرکت‌هایی که در سراسر جهان به سمت اصلاح قیمت‌ها حرکت می‌کنند همچنان افزوده خواهد شد.

به تعلیق درآمدن عرضه محصولات شرکت‌های هندی

قیمت‌های ورق گرم در بازارهای خارجی تا اواسط ژانویه روند کاهش قیمت‌ها را مشاهده کرد و نرخ‌ها به حدود ۷۵۰ دلار سقوط کرد چراکه صادرات مواد هندی با قیمت‌های پایین اتفاق افتاد و همچنین شرکت فولاد  Formosa Ha Tinh  ویتنام (FHS) قیمت‌های فروش خود را پایین آورد.

از آن زمان به بعد ۷۵۰ دلار به قیمت پایه و مبنا تبدیل شد و شرکت‌ها شروع به تقویت فعالیت‌های خرید خود کردند. اما اکنون به شکل فزاینده‌ای نشانه‌هایی از بازگشت قیمت‌ها دیده می‌شود به‌عنوان مثال هفته قبل شرکت‌های هندی تصمیم گرفتند عرضه محصولات را به حالت تعلیق درآورند.

در هفته‌ی گذشته، کارخانه‌های هندی با عرضه‌ی ورق‌های گرم صادراتی با قیمت‌های ۶۰ تا ۸۰ دلار بالاتر از قیمت‌های قبل شروع به افزایش قیمت کردند. برای حمل محصولات به کشورهای آسیایی مانند بازار ویتنام، مذاکرات در محدوده‌ی ۷۰۰ دلار CFR دیگر وجود ندارد. برای محصولات ارسال شده به اروپا که قیمت بالاتری دارند، قیمت ها به مرز ۹۰۰ دلار رسیده است.

اکنون که قیمت‌های صادراتی محصولات هندی که روندی نزولی داشته پایان یافته، تعداد مشتریان خارج از این کشور که از خرید محصولات هندی خودداری می‌کنند ناگهان افزایش یافته است.

کاهش عرضه در شرکت‌های شرق آسیا

از سوی دیگر در شرق آسیا عوامل متعددی وجود دارد که منجر به کاهش عرضه می‌شود به‌طوریکه شرکت پوسکو کره جنوبی در نظر دارد از ماه آینده بازسازی طولانی مدت ۴ ماهه کوره بلند شماره ۴ خود را در کارخانه فولاد Gwangyang  آغاز کند.

شرکت «فولاد چین تایوان» یا همان CSC تصمیم گرفته که از اواسط ماه مارس نزدیک به یک ماه زودتر از برنامه ریزی اولیه، نوسازی واحد شماره یک کارخانه فولاد Kaohsiung را آغاز کرده و انجام دهد.

تحولات سیاسی افزایش قیمت در اروپا

در اورپا، از زمانیکه آرسلورمیتال اعلام کرد قیمت ورق سرد و پوششدار خود را ۳۰ تا ۵۰ یورو افزایش داده، تمایلات بازار به تدریج شروع به تغییر کرده است. در اروپا کارخانه‌های این منطقه به‌دلیل گرایش به کربن زدایی و همچنین به‌دلیل احتمال حمله روسیه به اوکراین و همینطور هزینه‌های بالای انرژی ازجمله هزینه‌های مربوط به گاز طبیعی به افزایش قیمت‌ها مشتاق‌تر هستند.

اکنون که کارخانه‌های هندی که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶ میلیون تن فولاد به اتحادیه اروپا صادر کردند شروع به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، ممکن است تغییراتی در روند بازار اروپا نمایان شود.

قیمت فولاد در بازارهای جهانی

قیمت فولاد در بازارهای جهانی پس از رسیدن به کف روند صعودی قوی را آغاز کرده است، درحالیکه هنوز عواملی نظیر شیوع گونه جدید کرونا تحت عنوان اومیکرون و کاهش تولید خودرو به‌دلیل کمبود قطعات وجود دارد. در مقابل انتظارات زیادی وجود دارد که با پایان تعطیلات سال نو چینی در کشورهای منطقه، تقاضا برای مصالح ساختمانی افزایش یابد.

اما فولادسازان هنوز نسبت به این وضعیت محتاط هستند زیرا به‌دلیل افزایش مجدد هزینه‌های مواد خام و همچنین باقی ماندن هزینه‌های حمل و نقل در سطوح بالا، حاشیه سود آنها در حال کاهش است.

منابع:

kjtehrani

donya-e-eqtesad

مطالب مرتبط