آیا قیمت فولاد می‌تواند کاهش یابد؟

به گزارش fastmarkets   (متال بولتن) مربوط به نوامبر ۲۰۲۱، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا گفت: ایالات متحده و اتحادیه اروپا به توافقی دست یافته‌اند که براساس آن، بخش۲۳۲ تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم علیه ۲۷ کشور این اتحادیه با سیستم سهمیه‌بندی جایگزین خواهدشد که این امر می‌تواند منجر به کاهش قیمت فولاد شود. انتشار این اعلامیه در روز شنبه ۳۰ اکتبر، تعجب‌آور نبود زیرا از ماه‌ها پیش این گمانه‌زنی وجود داشت که طرفین تا اول نوامبر به این توافق خواهند رسید.

بیش از سه سال و نیم از اعمال۲۵ درصدی تعرفه‌های بند ۲۳۲ برای محصولات فولادی  و ۱۰ درصدی برای محصولات آلومینیومی می‌گذرد. میزان فولادی که قبل از بازگرداندن تعرفه‌های بخش ۲۳۲ ، مجاز به ورود بدون عوارض گمرکی از اتحادیه اروپا خواهد بود، فاش نشد.

Tom Conway ، رئیس شرکت بین‌المللی فولاد یونایتد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که حجم مجاز برای ورود از اتحادیه اروپا تحت سیستم سهمیه‌بندی کمتر از تناژ وارداتی ایالات متحده از اتحادیه اروپا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خواهد بود.

براساس اطلاعات سرشماری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ ، مقدار ۳۰٫۵۷  میلیون تن فولاد وارد کرد که از این مقدار، ۵٫۰۱ میلیون تن آن، از کشورهای اتحادیه اروپا وارد شدند.  داده‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده ۲۰٫۰۳ میلیون تن فولاد وارد کرده‌ است که ۲٫۵۲ میلیون تن آن، از اتحادیه اروپا وارد شده است. در این توافقنامه آمده است که فولاد واجد شرایط در این سهمیه، باید در اتحادیه اروپا ذوب شود. این بدان معناست که، محصول نهایی فولاد که از اسلب وارداتی توسط اتحادیه اروپا از کشورهای دیگر، تهیه شده است، مجاز به ورود به ایالات متحده تحت سیستم سهمیه‌بندی نخواهد بود. Conway گفت، توافقی در همین راستا نیز در مورد آلومینیوم حاصل شده است.

رایموندو روز شنبه در نظرات منتشر شده توسط Fastmarkets اشاره کرد که این معامله می‌تواند منجر به کاهش قیمت فولاد شود و همچنین اشاره کرد که قیمت فولاد در سال گذشته بیش از سه برابر شده است. این توافق باعث کاهش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آمریکایی خواهد شد. وی افزود، ما می‌دانیم که فولاد و آلومینیوم در طیف وسیعی از محصولات، از اتومبیل و کامیون گرفته تا ماشین لباسشویی، سایر لوازم خانگی و مصالح ساختمانی کاربرد دارد. اتحادیه اروپا و ایالات متحده، همچنین توافق کرده‌اند که با یکدیگر همکاری کنند تا از ابزارهای تجاری، برای کاهش ظرفیت مازاد فولاد و آلومینیوم در جهان، برای مقابله با میزان تولید کربن، استفاده کنند. این امر می‌تواند نقطه عطفی در مبارزه با تغییرات اقلیمی و اثرات مخرب زیست محیطی مرتبط با تولید آلاینده‌های محیط زیستی باشد.

فیلیپ کی بل، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد مستقر در واشنگتن، گفت که با وجود این توافق، ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌توانند به مسائل حیاتی دیگر نیز رسیدگی کنند. بل اظهار داشت: این قرارداد، زمینه را برای هر دو شریک تجاری فراهم می‌کند تا برای حل مسائل حیاتی مانند؛ ظرفیت مازاد فولاد جهانی، انحراف واردات غیرعادلانه فولاد از چین از طریق اتحادیه اروپا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای همکاری کنند. وی گفت: ما همچنین معتقدیم که با توجه به اینکه حجم اضافی اتحادیه اروپا مشمول سهمیه نیست، نیاز دوباره به همکاری دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، وجود دارد که روند حذف را به میزان قابل توجهی محدود کند. به‌دلیل اینکه سرمایه‌گذاری‌های جدید صنعت ایالات متحده آنلاین می‌شود، نیازی به حذف بسیاری نخواهد بود.»

او همچنین افزود، اقدامات اینچنین، فرصت مورد نیاز را برای رسیدگی به اقدامات غارتگرانه غیربازاری چین و سایر کشورهایی که بازارهای جهانی را مخدوش کرده‌اند، فراهم می‌کند.” و می‌تواند نیازهای امنیتی و زیرساختی ما را برآورده کند.”

کوین دمپسی، رئیس و مدیر اجرایی موسسه آهن و فولاد آمریکا مستقر در واشنگتن، گفت که اجرای سیستم سهمیه‌بندی برای دولت بسیار مهم است. وی افزود، «اجرا کردن و مهمتر از آن، اجرای صحیح سهمیه‌بندی برای نرخ تعرفه، برای اطمینان از مؤثر بودن اقدامات جدید در تحقق این اهداف حیاتی بسیار مهم است». ما از ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌خواهیم که گام‌های موثری برای بازخواست چین و سایر کشورهایی که از سیاست‌های انحرافی تجارت استفاده می‌کنند، بردارند. ما همچنین معتقدیم که همکاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا، باید بر رویکردهای تجاری جدید  برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، نیز تاثیر بگذارد. برای مثال اقداماتی در جهت کاهش میزان کربن آزاد شده، باید صورت گیرد.

منبع : fastmarkets

مطالب مرتبط