آهن اسفنجی باید ارزان‌تر شود

تحلیل قیمت آهن اسفنجی با سراج توس

یک فعال صنعت فولاد طی گفتگویی در مورد شرایط بازار فولاد و قیمت آهن اسفنجی، با اشاره به این موضوع که کمبود گاز تأثیر چندانی روی افزایش قیمت آهن اسفنجی نداشت، گفت: قیمت آهن اسفنجی به‌دلیل جو ناشی از پیش‌بینی کمبود گاز بالا رفت و به همین دلیل قیمت در بورس کالا کاهش یافت که انتظار می‌رود این روند ادامه‌دار باشد. وی معتقد است که دولت با توجه به قدرت نفوذی که در بازار دارد قادر است دوباره تعدل قیمت را در این بازار برقرار کند. در ادامه این مطلب همراه ما در وب سایت سراج توس باشید.

تاثیر شرایط داخلی کشور روی تقاضای بازار

محمدرضا هوشمند گفت: واگرایی قیمت آهن اسفنجی بیشتر تحت تاثیر شرایط داخلی کشور از جمله محدودیت گاز است، اما شدت این مسئله مانند ابتدا روی صنایع به خصوص تولیدکنندگان آهن اسفنجی در مرکز ایران فشار وارد نمی‌کند و این موضوع می‌تواند عرضه در بورس کالا و نرخ‌گذاری انجام شده را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: موضوعی که نباید از آن غافل شد و باید به آن بیشتر پرداخت، این است که نرخ و شرایط داخلی کشور و همچنین، نرخ‌گذاری دستوری اتفاق افتاده در ابتدای زنجیره‌ی فولاد و حرکت کارخانه‌های القایی به سمت تعطیلی، باعث شدند تا درصد بسیاری از تقاضای بازار کاهش پیدا کرده و به دنبال آن عرضه نسبت به تقاضا پیشی گرفته و نرخ پایین نگه داشته شود و این مسایل به‌دلیل این است که حاشیه سود شمش نسبت به آهن اسفنجی کاهش پیدا کرده است و همه‌ی موارد ذکر شده در کنار هم، روی نرخ آهن اسفنجی، تاثیر گذاشته اند.

این فعال صنعت فولاد افزود: فعالان بازار معتقدند که نرخ آهن اسفنجی با توجه به شرایط بازار و کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی که بعضا دپوی زیادی در انبارهای خود دارند، باید به توازن برسد تا کارخانجات شمش القایی به مدار تولید بازگردند.

تاثیر کمبود گاز روی قیمت آهن اسفنجی

هوشمند درباره تأثیر وضعیت گاز کشور روی تولید و قیمت آهن اسفنجی گفت: هیاهوی ایجاد شده در چند ماه گذشته که به‌دنبال پیش‌بینی تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور بخاطر قطعی گاز، اتفاق افتاد، باعث شد تا نرخ این محصول که تا اواخر تابستان و اوایل پاییز به ۸ هزار تومان هم رسیده بود، افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بورس کالا در بالا ماندن نرخ آهن اسفنجی مؤثر بود، تصریح کرد: تأثیر کمبود گاز برای صنایع به اندازه‌ای نبود که پیش‌بینی شده بود و تنها روی بخش‌هایی اثرگذار بود که در مناطق سردسیر فعالیت داشتند، اما شنیده می‌شود که قطعی گاز برخی کارخانه های بزرگ باعث شد تا بازار آهن اسفنجی به سمت این کارخانه‌ها برود و نکته مهم این است که خارج از بورس کالا این اتفاق شکل گرفت و با نرخ‌ها و ضرایب مشخص این اتفاق رقم خورد و این عمل بر خلاف دستور دولت شکل گرفت.

این فعال صنعت فولاد اضافه کرد: کمبود گاز چندان نمی‌توانست روی قیمت آهن اسفنجی در بازار تأثیرگذار باشد کما اینکه ما معتقدیم تا یک ماه آینده باید نرخ آهن اسفنجی رو به کاهش باشد زیرا بسیاری از کارخانه‌های فولاد القایی را به تعطیلی کشانده است.

لزوم برقراری تعادل قیمتی توسط دولت

هوشمند تأکید کرد، دولت با استفاده از ابزارهایی که در دست دارد و آماری که کارخانه‌ها از میزان تولید خود ارائه می‌کنند، می‌تواند تعادل قیمتی در زنجیره فولاد ایجاد شود. از سوی دیگر تولیدکنندگان آهن اسفنجی کشور هم دپوی زیادی دارند، اما بسیاری از کارخانه‌های القایی در کشور به تعطیلی کشیده شده‌اند که با عرضه آهن اسفنجی دپو شده، می‌توان تعادل قیمتی را بین حلقه‌های مختلف این زنجیره برقرار کرد.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود
  • قیمت روز میلگرد
  • قیمت روز تیرآهن

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط