آرسلور میتال و BHP در مسیر فولاد سبز

آرسلور میتال در مسیر فولاد سبز

تبدیل کوره بلند به کوره قوس الکتریکی

تولید فولاد عاری از آلاینده‌های کربنی، از طریق تبدیل کوره بلند به کوره قوس الکتریکی و با استفاده از آهن ساخته شده با فناوری HYBRIT، که جایگزین زغال سنگ کک (که به طور سنتی برای سنگ آهن مورد نیاز است)، انجام می‌شود. (فولادسازی، با برق و هیدروژن بدون استفاده از انرژی فسیلی). این فرآیند عملاً انتشار دی اکسید کربن در تولید فولاد را حذف می‌کند. با ادامه‌ی این مطلب همراه ما در سراج توس باشید.

فرآیند تولید شمش آهن از آهن خام در کوره، در نتیجه سوختن کک آهن خام که دارای درصد بالایی از کربن است صورت می‌گیرد که این فرایند منجر به تولید مونوکسیدکربن می‌شود. سپس اتم‌های اکسیژن از اکسید آهن با CO (مونوکسید کربن) ترکیب می‌شود و CO2 تولید می‌کند. در واقع همین مرحله اولیه است که عامل اصلی تولید CO2است. در روش جدید امکان کاهش تولید مستقیم هیدروژن امکان پذیر است و در این روش، هیدروژن مورد استفاده برای تهیه آتش کوره مستقیم با اکسید آهن ترکیب می‌شود تا آب و شمش آهن تولید کند. بنابراین تولید CO2کاهش میابد. با اجرایی‌شدن این روش تولید، انتظار می‌رود که انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد.

جایگزینی سه کوره بلند آرسلور میتال با کوره قوس الکتریکی

شرکت آرسلور میتال سه کوره بلند خود را با قوس الکتریکی جایگزین می‌کند. این شرکت با سرمایه گذاری ۱.۹ میلیارد دلاری سه تا از ۵ کوره بلند خود را با قوس‌های الکتریکی در فرانسه تا سال ۲۰۳۰ جایگزین خواهدکرد تا بخشی از برنامه‌های کربن‌زدایی این غول فولادی را در جهت تولیدات خود رقم بزند.

به گفته‌ی مسئولان این واحد، زیرساخت‌های این جابجایی تا سال ۲۰۲۷ فراهم خواهد شد که با این اقدام میزان انتشار کربن در منطقه اروپا تا ۳۵ درصد و در مقیاس جهانی تا ۲۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش خواهد یافت.

همچنین به‌منظور برنامه انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰، آرسلور میتال استفاده از قراضه را در واحد های فرانسه خود تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. با این سرمایه‌گذاری در این طرح میزان انتشار کربن در فرانسه تا ۴۰ درصد به میزان ۷.۸ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ کاهش خواهد یافت.

تحقیقات شرکت بی اچ پی در زمینه‌‌ی کربن‌زدایی از فولاد

شرکت بی اچ پی مشارکت خود را در دانشگاه نیوکاسل با ۱۰ میلیون دلار بودجه برای حمایت از تحقیقات جاری در مورد کربن‌زدایی بخش فولادسازی که به‌طور بالقوه نیاز به زغال کک شو را کاهش می‌دهد، گسترش خواهد داد.

این برنامه تحقیقاتی، برروی آهن و فولاد کم کربن، با استفاده از سنگ آهن و زغال متالورژی تولیدی بی اچ پی شامل ساخت آهن به روش کوره‌های بلند معمولی با افزودن هیدروژن و فناوری‌های نوظهور، روی ساخت آهن کم کربن تمرکز خواهد داشت.

همکاری بی اچ پی و دانشگاه نیوکسل

همکاری بی اچ پی با مرکز تحقیقات مواد آهن سازی CIMR دانشگاه نیوکاسل پنج سال به‌طول خواهد انجامید و به‌ترتیب نسل بعدی محققان در مقطع دکترا و مهندسین در آن کمک خواهند کرد.

دکتر Rod Dukino معاون فروش و بازاریابی سنگ آهن شرکت بی اچ پی گفت: این نوع تحقیقات، توسط موسسه‌ی انرژی و منابع نیوکاسل NIER برای تلاش‌های جهانی جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حیاتی است.

تحقیقات و نوآوری نقش مهمی در تسریع انتقال صنایع به آینده‌ی کم کربن دارند. به گفته‌ی این مقام مسئول، این برنامه تحقیقاتی گسترده با دانشگاه نیوکاسل تکمیل کننده مشارکت‌های فعلی بی اچ پی با مشتریان کلیدی فولادسازی در چین، ژاپن و کره جنوبی است.

این شرکت با درک چالش مسیر صفر خالص برای این بخش که به سختی کاهش می‌یابد به همکاری خود با مشتریان و سایرین در زنجیره ارزش فولاد ادامه می‌دهد تا انتقال به فولادسازی بدون کربن به‌سرعت صورت گیرد.

مرکز تحقیقات CIMR اولین مرکزی است که در NIER ایجاد شده و در سال ۲۰۱۰ برای انجام تحقیقات آهن سازی در حمایت از استفاده از سنگ آهن و زغال متالورژی بی اچ پی در فرآیند فولادسازی معمول و متداول افتتاح شد. بی اچ پی سابقه طولانی در همکاری با دانشگاه نیوکاسل دارد که به آغاز تحقیقات مشترک آهن و فولاد در سال ۱۹۵۷ باز می‌گردد.

پروفسور Alex Zelinsky معاون دانشگاه نیوکاسل گفت: کار در حال توسعه و مداوم NIER به هدایت نوآوری‌های بومی مورد نیاز برای کربن‌زدایی جهان کمک می‌کند. این همکاری مستمر با بی اچ پی نمونه‌ی بارز تعهد دانشگاه به پیشبرد پیشرفت فناوری از طریق تحقیقات همگام با صنعت است.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

Steelprice

kjtehrani

مطالب مرتبط