مروری بر اخبار فولادی ایران و جهان با سراج توس

جدیدترین اخبار بازار فولاد

با اخبار یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ مصادف با ۲۱ اگوست ۲۰۲۲، همراه ما در سراج توس باشید.

اخبار ایران

نماد فولاد مبارکه  تعلیق شد

درپی انتشار گزارش تحقیق و تفحص و اعلام تخلف ۹۰ هزار میلیارد تومانی در فولاد مبارکه، مدیرعامل بورس تهران گفت: با توجه به ابهامات شفافیت اطلاعاتی شرکت فولاد مبارکه، نماد معاملاتی فولاد در بورس تعلیق شد و تا شرکت اطلاعات لازم را به شکل شفاف منتشر نکند، نمادش بازگشایی نمی‌شود.

برخورد فوری با متخلفان گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مواردی که در گزارش تحقیق و تفحص شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۷ تا اوایل سال ۱۴۰۰ بیان شده است، گفت: باید در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شده و با متخلفان برخورد شود.

افزایش ۷ درصدی تولید گندله سنگ‌آهن شرکت‌های بزرگ

تولید گندله سنگ آهن شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی طی ۴ ماهه نخست ۱۴۰۱ بیش از ۷ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۲ میلیون تن رسید. ۹ تولیدکننده‌ی بزرگ گندله سنگ‌آهن از ابتدای فروردین تا پایان تیر، ۱۲ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۱۷۳ تن محصول تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۱ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۸۳۱ تن بود.

شناسایی ذخایر معدنی کشور در حال انجام است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شناسایی ذخایر معدنی کشور از سال گذشته آغاز شد و شناسایی تمامی ذخایر معدنی کشور طی یک برنامه سه ساله در دستور کار است. سید رضا فاطمی امین گفت: اکتشافات معدنی در کشور بسیار عقب است و این امر موجب شده تا از این ظرفیت به‌خوبی بهره نبریم. وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: بسیاری از مشکلات در یک سال استقرار دولت برطرف شد و این موضوع نویدبخش ثباتی است که برای ادامه‌ی مسیر و افق آینده کشور وجود دارد.

رشد ۱۱ درصدی تولید فولاد ایران در ۴ ماهه نخست سال جاری

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد. طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۱۰ میلیون و ۵۸۷ هزار تن بوده که رشد ۱۱ درصدی را نسبت به‌مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

علت رشد قابل توجه تولید فولاد کشور در ۴ ماهه نخست امسال، کاهش شدید تولید در سال گذشته بوده که از ۱۵ تیر با تصمیم دولت، شرکت‌های فولادی با قطعی برق و یا محدودیت شدید مصرف برق روبرو شدند و تعدادی از فولادسازان در نیمه دوم تیرماه سال گذشته مجبور به توقف تولید خود شدند. در سال جاری، محدودیت‌های مصرف برق نسبت به سال گذشته بهتر مدیریت شد و لذا شاهد افزایش تولید نسبت به سال گذشته بودیم. با این وجود، علی‌رغم افزایش خیره‌کننده ظرفیت تولید فولاد کشور، تولید واقعی فولاد نسبت به ۴ ماهه‌ی نخست سال ۱۳۹۹، تنها ۵.۶ درصد افزایش یافته است.

سرنوشت قیمت محصولات فولادی در پسابرجام

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، احیای برجام را عاملی برای عادی‌شدن وضعیت اقتصادی خواند اما کاهشی برای قیمت محصولات فولادی متصور نشد. وی درباره تاثیر احیای برجام بر قیمت‌ آهن و سایر فولادی گفت: به‌علت برداشته‌شدن تحریم‌ها، احیای برجام، آرامشی را نه تنها بر بازار فولاد، بلکه بر سایر بازارهای اقتصادی تزریق می‌کند. به‌گفته‌ی این فعال صنفی، این روال عادی، اتفاق خیلی خاصی نیست اما باعث برداشته‌شدن برخی از مشکلات، در مسیر خرید و فروش و نقل و انتقال مالی خواهدشد.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد درباره قیمت محصولات فولادی نیز تصریح کرد: قیمت محصولاتی که عمدتا در داخل کشور تولید می‌شود، به نوسانات نرخ ارز ارتباطی ندارد و تغییراتی هم در پی نخواهد داشت.

اخبار جهان

تولید فولاد روسیه تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۷۵ میلیون تن برمی‌گردد

وزارت صنایع روسیه می‌گوید که انتظار دارد تولید فولاد این کشور تا سال ۲۰۲۵ پس از آنکه شرایط کاملا با تحریم‌ها سازگار شد، پروژه‌های زیرساختی داخلی قوت گرفت و مسیرهای صادراتی جدید محیا شد به فراتر از ۷۵ میلیون تن افزایش پیدا کند. این در حالیست که مطابق با انجمن فولاد روسیه این کشور کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی تولید را  در سال جاری میلادی بخاطر تحریم‌ها تجربه خواهدکرد.

طی سال ۲۰۲۱ مجموع تولیدات فولاد روسیه به رکورد ۷۷ میلیون تنی رسید در حالیکه این رقم برای سال ۲۰۲۰ معادل ۷۳٫۸ میلیون تن بود. همچنین مجموع جمع‌آوری قراضه این کشور به رکورد تاریخی ۳۰ میلیون تنی افزایش پیداکرد که نسبت به سال ۲۰۲۰ تا ۴٫۱ میلیون تن رشد داشت. در سال ۲۰۲۲ هم با تحریم‌های وضع شده اتحادیه اروپا علیه این کشور رسما ۳٫۹ میلیون تن از محصولات نوردی، ۲۰۰ هزار تن لوله و ۷۰۰ هزار تن محصولات میانی فولاد نشانه گرفته شد.

شاخص حمل دریایی بالتیک

شاخص حمل دریایی بالتیک در ادامه‌ی روند رو به افت خود به پایین‌ترین سطح از ژانویه امسال رسیده‌است. در دسترس‌بودن کشتی‌های زیاد از یک سو عدم وجود محموله‌های زیاد به‌دلیل شرایط نامساعد اقتصادی جهان و قرارگرفتن قیمت نفت در سراشیبی از سوی دیگر موجب شده تا کرایه روزانه حمل کشتی‌های فله بر اصلاح سریعتری را تجربه نمایند.

افزایش تولید فولادسازان چینی

افزایش تولید فولاد سازان چینی به‌همراه دور جدید کاهش نرخ برابری یوان در برابر دلار موجب شده تا قیمت‌های محصولات زنجیره‌ی فولاد در معاملات امروز بازار فیوچرز چین باز هم تحت فشار فروش قرارداشته باشد. بهای سنگ آهن در معاملات امروز ۱۳/۵ یوان و میلگرد و ورق گرم به ترتیب ۱۰۱ و ۹۲ یوان افت یافته‌اند. بهای زغالسنگ و کک به‌ترتیب ۲ و ۳/۲ درصد افت ارزش داشته اند. شرایط به‌طورکلی نشان می‌دهد که بازار فولاد چین تاب‌آوری هیچگونه افزایش تولید را در شرایط تقاضای فعلی ندارد. از سوی دیگر، افت نرخ برابری یوان در برابر دلار موجب شده تا صادرکنندگان چینی توان بیشتری برای دادن نرخ های کمتر به مشتریان پاشنه باشند.

تاسیس شرکت فولادی در منطقه‌ی خاورمیانه

براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های چینی،  شرکت‌های سرمایه‌گذاری TEDA و New Tianjin Steel که هردو در منطقه تیانجین واقع شده‌اند، از توافق برای تاسیس یک کارخانه فولادسازی جدید در عربستان سعودی خبر داده‌اند. اطلاعات بیشتری از محل دقیق تاسیس،  میزان تولید و نوع محصولات این شرکت داده نشده‌است.

دردسر جدید فولادسازان ترک

بانک مرکزی ترکیه در اقدامی عجیب مجددا نرخ بهره‌ی بانکی را علیرغم تورم ۸۰ درصدی این کشور کاهش داد. این نهاد پولی نرخ بهره را از ۱۴ درصد به ۱۳ درصد کاهش‌داد تا زندگی مردم این کشور را بیش از پیش تحت تاثیر قراردهد. این موضوع می‌تواند دردسر جدی برای فولادسازان ترک برای تامین قراضه باشد، درحالیکه صادرکنندگان ترک حالا فضای بیشتری برای دادن تخفیف به مشتریان صادراتی خود خواهند داشت. قیمت انواع محصولات فولادی از جمله ورق روغنی را در وب‌سایت سراج توس به‌صورت روزانه دنبال کنید.

منابع:

۲۴Madan

chilanonline

Plannerinfo

Steelprice

fouladban