ماشین‌آلات فرسوده چالش اصلی بخش معدن

ماشین آلات فرسوده بلای جان بخش معدن

با توجه به فرسودگی اکثر ماشین‌آلات بخش معدن و محدودیت‌هایی که تحریم‌های غرب بر ایران وارد کرده‌است، عملا این بخش به بن‌بست رسیده‌است. از یک‌سو سخن از واردات ماشین‌آلات دست چندم خارجی به میان می‌آید و از سوی دیگر شرط واردات را صادر کردن ماشین‌آلات ایرانی به چین عنوان کرده‌اند. اگر ما توانایی تولید ماشین‌آلات در داخل کشور را داشتیم، دیگر نیازی به وارد کردن ماشین‌آلات، از چین را نداشتیم. در این مقاله همراه ما در سراج توس باشید تا به ابعاد گوناگون این مساله بپردازیم.

اکنون هیچ آمار و ارقامی از ناوگان معدنی کشور مبنی بر میزان تولید شرکت‌های داخلی وجود ندارد. اعداد و آمار اعلام‌شده هم پشتوانه‌ی دقیقی ندارند، چرا که کامیونی که یک روز بار معدن، یک روز غلات و دیگر روز شوینده حمل می‌کند، جزو ناوگان عمومی محسوب خواهد شد در حالی‌که روی سخن ما در اینجا ناوگان تخصصی معدن کشور است.

کارشناسان عرصه‌ی معدن اعتقاد دارند که اگر قرار است واردات ماشین‌آلات درجه‌ی چندمی چین آزاد شود، بهتر است این اتفاق نیفتد، زیرا این ماشین‌آلات درمانی برای درد معادن ما نیست و ما را ازین بحران رهایی نخواهد بخشید.

چگونه ماشین‌آلات قدیمی برکیفیت تولیدات تاثیر منفی می‌گذارد

سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه‌ی صنعت و معدن ایران با بیان اینکه موانع زیادی بر سر راه تولید وجود دارد، اظهار کرد: در بخش ماشین‌آلات مربوط به صنایع معدنی و معادن، ظرفیت کشور زیر صفر است؛ این بخش در کشور در حال حاضر، با ماشین آلات فرسوده کار می‌کند و وضعیت فرسودگی و گرانی به شکلی است که نمی‌توان تجهیزات را اوورهال نیز کرد؛ از همین رو، اکثر معادن ما دچار مشکل هستند.

۱۸ هزار دستگاه معدنی در کشور، بالای ۲۰ سال عمر دارند

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، سجاد غرقی نایب، در مورد وضعیت تأمین ماشین‌آلات در بخش معادن، گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار دستگاه در معادن ما بالای ۲۰ سال عمر دارند که باید نوسازی شوند. وی اضافه کرد، عملاً صنعت معدنکاری کشور در حال زمین‌گیر شدن و افت تولید است که بخش عمده‌ای از آن، به‌دلیل نبود ماشین‌آلات است. نکته‌ی مهم آنکه علاوه بر خود معادن، زنجیره‌های بعدی که مصرف‌کنندگان مواد معدنی هستند، نیز دچار مشکل خواهند شد.

با توجه به اینکه یکی از اهداف دولت در حوزه‌ی اقتصاد، توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فرایند ارزآوری به کشور است، بنابراین باید با اولویت ویژه‌ای نسبت به نوسازی و به روز رسانی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی و معدنی اقدام کند. زیرا همانگونه که عنوان شد، خطوط تولید فرسوده، نه تنها موجب تولید کالای بی‌کیفیت و با قیمت بالا می‌شود بلکه توان نفوذ تولیدکننده به بازارهای صادراتی را هم از بین می‌برد.

تلاش برای حذف ماشین‌ آلات قدیمی از معادن

تقی زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: استفاده از ماشین آلات مدل ۲۰۰۵ امسال در معادن جایگاه مناسبی ندارد چون سوخت ارزان است، ما می‌توانیم از این ماشین‌آلات استفاده کنیم در حالی‌که با استفاده از روش‌های جدید باید به‌تدریج ماشین‌آلات قدیمی نیز از معادن کشور حذف شود.

ناصر تقی زاده در اولین کنفرانس تخصصی تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی فرآوری سنگ آهن، گفت: پیشنهاد مشخص ما این است که شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی کشور کنسرسیوم بزرگی را تشکیل دهند تا بتوانند در زمینه‌ی اکتشاف معادن در کشور کارهای بزرگی را انجام دهند.

 مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اظهار داشت: به روز بودن دانش در زمینه‌ی اکتشافات معدنی و زمین شناسی استفاده از سخت افزارهای جدید و تجهیزات می‌تواند توسعه معادن را در کشور بیش از پیش تقویت کند.

تنها درصورت سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌توان توقع بازدهی ازین بخش را داشت

کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازار سنگ‌آهن و صنعت فولاد با بیان اینکه بخش معدن نیازمند توجه است، گفت: اگر بخواهیم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند و بتواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری‌های گسترده است. به‌طور حتم بدون سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در این حوزه این انتظار دور از ذهن خواهد بود و راه به جایی نمی‌بریم.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروز متاسفانه شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مهیا نیست، ادامه داد: با توجه به تحریم‌ها و مشکلاتی که قدرت‌های بزرگ برای اقتصاد ایران به وجود آورده‌اند،‌ هزینه‌های خرید ماشین‌آلات و تامین قطعات خودبه‌خود چند برابر شده است و دیگر نباید با بخشنامه‌های جدید جلوی واردات ماشین‌آلات نو را به نام حمایت از تولید داخلی بگیریم، آن هم تولید داخلی که بعضا از نظر کیفیت، راندمان و قیمت بیشتر از نمونه‌های خارجی است.

طهرانی افزود، این واقعیت وجود دارد که فعالیت‌های معدنی دیربازده هستند و در این حوزه به سرعت نمی‌توان به سود رسید. به همین دلیل سرمایه‌هایی که وارد بخش معدن می‌شوند تا حصول نتیجه، زمانبر هستند. او تصریح کرد: این یکی از مسائلی است که باعث شده برخی از فعالیت‌های بخش معدن از جمله اکتشاف مغفول بماند و یا فعالیت‌ها در این حوزه کمتر از سایر فعالیت‌های بخش معدن صورت گیرد که نیازمند توجه خاص است.

تاثیر سیاست‌های انقباضی ارزی برروی عدم نوسازی ناوگان ماشین‌آلات معدنی

محمدرضا بهرامن- رئیس خانه معدن ایران_ ضمن اشاره به اینکه ناوگان ماشین‌آلات معدنی کشور به‌دلیل عدم نوسازی طی سنوات گذشته که متاثر از شرایط خاص تحمیلی و سیاست‌های انقباضی ارزی همراه با اولویت‌بندی اشتباه و صدور بخشنامه‌های متناقض بوده، بسیار مستهلک و فرسوده شده است، تصریح کرده است: “سیاست مزمن شدن عدم نوسازی و واردات ماشین‌آلات معدنی، موجب کاهشی شدن شدید و خطرناک آمار تولید بخش معدن طی سال‌های اخیر شده است. به‌دلیل اهمیت این امر و لزوم ورود ماشین‌آلات معدنی برای بهبود شرایط تولید و حسب تدبیر بخش‌های مختلف مرتبط امر، موضوع کارشناسی شده توسط بخش‌های تخصصی مختلف، در دستور کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قرار گرفت و نهایتا پس از بررسی در جلسات ستاد تسهیل و نیز بررسی همه جانبه‌ی امر با حضور تولیدکنندگان، بهره‌برداران و نمایندگان بخش‌های مختلف معدنی کشور و همچنین معاونت معدنی وزارت صمت، نهایتا تصمیمات اخذ شده در جلسه‌ی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱  با تصویب اکثریت حاضران، نهایی و جهت دستور اقدامات لازم به معاونان و مدیران مرتبط آن وزارتخانه، ابلاغ شد.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسیدشویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

kjtehrani

isna

iranhim

gostaresh.news