ساخت دو کارخانه بزرگ تولید ورق گرم با مشارکت کچاد و تجلی

تاسیس دو کارخانه نورد گرم

عملیات اجرایی احداث دو کارخانه بزرگ تولید ورق گرم رول شده با ظرفیت ۴ میلیون تن با مشارکت شرکت‌های صنعتی و معدنی چادرملو و تجلی توسعه معادن و فلزات آغاز شد. این کارخانه‌ها، در شهرهای فریمان و اردکان مستقر شده‌اند و سرمایه‌ی اولیه‌ی آنها برای آغاز به کار حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است. در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید. رای خرید ورق سیاه به جدول قیمت این محصول در وب‌سایت سراج توس مراجعه کنید.

تولید ورق گرم فولادی علاوه بر اینکه مواد اولیه ضروری و مورد نیاز صنایع فولادی داخل کشور را تامین می کند، به کاهش مصارف ارزی نیز منجر خواهد شد. ضمن اینکه می‌تواند در آینده، ایران را به یکی از صادرکنندگان اصلی محصولات فولادی در منطقه تبدیل کند. آهن اسفنجی بعنوان ماده‌ی اولیه مورد نیاز تولید اسلب نازک در این طرح‌ها از طریق شرکت چادرملو تامین خواهد شد.

از طرفی با توجه به سند چشم انداز ۱۴۰۴ که تولید سالیانه حداقل ۵۵ میلیون تن فولاد را در کشور پیش‌بینی کرده، حمایت و پشتیبانی از چنین طرح‌هایی لازم است و از خام فروشی آهن اسفنجی نیز جلوگیری می‌کند.

تاسیس کارخانه‌های جدید نورد چادرملو

چادرملو در دو منطقه اقدام به احداث کارخانه‌های جدید کرده است، نخست تأسیس شرکت جدید در منطقه‌ی اردکان یزد برای اجرای طرح احداث کارخانه نورد به ظرفیت یک‌میلیون تن ورق گرم با ظرفیت کوره ۲۰۰ تن در ساعت با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد ریال و جذب مشارکت‌های بخش خصوصی یا عمومی برای پیشبرد طرح با سرمایه‌گذاری برآورد حداقل به مبلغ ۵۵۰ میلیون یورو است و دیگری شرکت جدیدالتاسیس در استان خراسان رضوی برای اجرای طرح احداث کارخانه نورد به ظرفیت یک‌میلیون تن ورق گرم با ظرفیت کوره ۲۰۰ تن در ساعت با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد ریال و جذب مشارکت‌های بخش خصوصی یا عمومی برای پیشبرد طرح با سرمایه‌گذاری برآورد حداقل به مبلغ ۵۵۰ میلیون یورو است.

علت توقف نماد تجلی

نماد “تجلی” روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شد. این توقف پس از بازدهی بیش از ۴۰ درصدی تجلی طی دو هفته گذشته انجام شد. برپایه این گزارش، نماد تجلی متوقف شد تا درباره اطلاعات پروژه‌ی عظیم ملی که این شرکت در دست دارد، افشای اطلاعات انجام شود. شرکت تجلی به‌همراه شرکت چادرملو اقدام به احداث بزرگترین واحد تولید ورق نورد گرم کرده است. احداث این پروژه عظیم گامی بزرگ در ارتقا صنعت معدنی و فلزی کشور به‌شمار می‌رود. زیرا در زنجیره‌ی معدنی و فلزی کشور تولید ورق از مرحله تولید اسلب ارزش افزوده بالایی به‌همراه دارد.

تجلی در آستانه بازگشایی

مرتضی علی اکبری مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات ضمن اعلام خبر آغاز عملیات اجرایی احداث دو کارخانه بزرگ تولید ورق گرم رول شده به خبرنگار بورس ۲۴ توضیح داد: این کارخانه‌ها با ظرفیت ۴ میلیون تن هستند که با مشارکت شرکت‌های مطرح و بنام صنعتی و معدنی چادرملو و تجلی توسعه معادن و فلزات راه اندازی شده اند. این کارخانه‌ها در شهر‌های فریمان و اردکان مستقر شده اند و سرمایه اولیه آن‌ها برای آغاز به کار حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

مدیر عامل شرکت تجلی، درباره اهمیت این کارخانه‌ها تاکید کرد: تولید ورق گرم فولادی علاوه بر اینکه مواد اولیه ضروری و مورد نیاز صنایع فولادی داخل کشور را تامین می‌کند، به کاهش مصارف ارزی نیز منجر خواهد شد. ضمن این که می‌تواند در آینده ایران را به یکی از صادرکنندگان اصلی محصولات فولادی در منطقه تبدیل نماید. علی اکبری با اشاره به کاربرد طرح‌های تولیدی ورق نورد گرم در فریمان و اردکان، گفت: آهن اسفنجی بعنوان مواد اولیه مورد نیاز تولید اسلب نازک در این طرح‌ها از طریق شرکت چادرملو تامین خواهد شد. وی اضافه کرد: از طرفی با توجه به سند چشم انداز ۱۴۰۴ که تولید سالانه حداقل ۵۵ میلیون تن فولاد را در کشور پیش‌بینی کرده، حمایت و پشتیبانی از چنین طرح‌هایی لازم است و از خام فروشی آهن اسفنجی نیز جلوگیری می‌کند.

احداث کارخانه نورد ۲/ ۱ میلیون تنی چادرملو

مدیر‌عامل شرکت معدنی چادرملو از طرح احداث کارخانه نورد با ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن در سال در این مجموعه خبر داد و گفت: ساخت این واحد فولادی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۶۴۶ میلیارد ریال در دست مطالعه است. برای تامین نقدینگی  اجرای این طرح هم استفاده از منابع داخلی شرکت و سایر منابع پیش‌بینی شده است و طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه، این طرح در بازه زمانی سه ساله اجرا خواهد شد. محصولات معدنی ایران در صورت رفع مشکلات موجود و تکمیل زنجیره تولید، مناسب‌ترین جایگزین برای درآمدهای نفتی است.

اگر قرار باشد در افق ۱۴۰۴ حدود ۵۵ میلیون تن فولاد تولید شود، باید چیزی حدود ۱۳۵ میلیون تن سنگ‌آهن برداشت شود و از آن ۸/ ۱۴ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی، ۲/ ۷۷ میلیون تن کنسانتره و ۷۲ میلیون تن گندله تولید کرد. این در حالی است که هم‌اکنون ظرفیت استخراج سنگ‌آهن در کشور ۴۰ میلیون تن، کنسانتره ۲۴ میلیون تن، گندله ۲۲ میلیون تن و آهن‌اسفنجی ۱۸ میلیون تن است. بنابراین رسیدن به مرز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تنها با صدور مجوز و راه‌اندازی کارخانجات مختلف فولادی محقق نمی‌شود؛ بلکه آنچه اهمیت دارد، تامین مواد اولیه این واحدها است، از این‌رو انجام اکتشافات گسترده در سطح کشور برای شناسایی معادن سنگ‌آهن و صدور مجوز بهره‌برداری از معادن شناسایی‌شده بسیار مهم است.

مدیر‌عامل شرکت معدنی چادرملو تصریح کرد: یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی برای مجتمع‌های فولادسازی کشور، استفاده از سنگ‌آهن داخلی است؛ زیرا نقش عمده‌ای در کاهش قیمت تمام‌شده و همچنین صرفه‌جویی ارزی در تولید فولاد دارد، بنابراین فعال‌تر شدن بخش معدن نسبت به گذشته برای تامین مواد‌ اولیه‌ی واحدهای فولادی ضروری است.

شرکت سراج توس با سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، بزرگترین تامین کننده‌ی انواع ورق‌های فولادی و مقاطع فلزی برای صنایع و پروژه‌های بزرگ کشور می‌باشد.

مشاهده مشخصات و قیمت‌ها :

  • قیمت روز ورق اسید شویی
  • قیمت روز ورق روغنی
  • قیمت روز ورق سیاه
  • قیمت روز ورق گالوانیزه
  • قیمت روز ورق رنگی
  • قیمت روز ورق آلیاژی
  • قیمت روز قلع اندود

منابع:

Akhbaremadan

donya-e-eqtesad

madan24

tajalimmd

مطالب مرتبط