تولید فولاد سبز در شرکت سوئدی SSAB

تولید فولاد سبز

SSAB یک شرکت فولاد جهانی بسیار تخصصی در کشور سوئد است. SSAB فولادهایی با مقاومت بالا تولید کرده و همواره خدمات خود را در جهت عملکرد بهتر و پایداری زیست‌محیطی توسعه می‌بخشد. این شرکت انواع فولاد از قبیل؛ فولادهای پیشرفته با استحکام بالا (AHSS) و فولادهای مقاوم (Q&T)، و همچنین محصولات فولادی برای بخش ساختمان‌سازی و اتومبیل‌سازی تولید می‌کند. فولادهای تولیدی شرکت SSAB به سبک‌تر شدن محصولات نهایی و افزایش استحکام و طول عمر آنها کمک می‌کند.

در سال ۲۰۲۶، SSAB قصد دارد فولاد عاری از آلاینده‌های کربنی را در مقیاس تجاری به بازار عرضه کند. این کار را  از طریق تبدیل کوره بلند Oxelösund به کوره قوس الکتریکی و با استفاده از آهن ساخته شده با فناوری HYBRIT، که جایگزین زغال سنگ کک (که به طور سنتی برای سنگ آهن مورد نیاز است)، انجام خواهد داد. (فولادسازی، با برق و هیدروژن بدون استفاده از انرژی فسیلی). این فرآیند عملاً انتشار دی اکسید کربن در تولید فولاد را حذف می‌کند. در ۱۸ آگوست۲۰۲۱، SSAB اولین فولاد ساخته شده از آهن کاهش یافته هیدروژن را به نمایش گذاشت.

(فرآیند تولید شمش آهن از آهن خام در کوره، در نتیجه سوختن کک آهن خام که دارای درصد بالایی از کربن است صورت می‌گیرد که این فرایند منجر به تولید مونوکسیدکربن می‌شود. سپس اتم‌های اکسیژن از اکسید آهن با CO (مونوکسید کربن) ترکیب می‌شود و CO2 تولید می‌کند. در واقع همین مرحله اولیه است که عامل اصلی تولید CO2 است. در روش جدید امکان کاهش تولید مستقیم هیدروژن امکان پذیر است و در این روش، هیدروژن مورد استفاده برای تهیه آتش کوره مستقیم با اکسید آهن ترکیب می‌شود تا آب و شمش آهن تولید کند. بنابراین تولید CO2 کاهش میابد. با اجرایی‌شدن این روش تولید، انتظار می‌رود که انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور سوئد در حدود ۱۰ درصد و در فنلاند ۷ درصد کاهش پیدا کند.

پیوستن SSAB به ائتلاف اولین تحرکات زیست محیطی موسوم به (First Movers Coalition) در کنفرانس اقلیمی گلاسکو

هدف ائتلاف First Movers افزایش تقاضا برای محصولاتی مانند فولادی با آلایندگی تقریباً صفر است تا به مقرون به صرفه‌تر کردن فناوری‌های پاک کمک کند. اعضای موسس FMC شامل شرکت‌های بزرگ جهانی با قدرت خرید قابل توجه در چهار بخش فولاد، حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی هستند. SSAB تنها شرکت فولادی است که به این ائتلاف ملحق شده‌است. SSAB همچنین یکی از شرکت‌هایی بود که به همراه نخست وزیر سوئد استفان لوفون، پاویون سوئد را در روز دوم COP26 در گلاسکو افتتاح کرد.

Martin Pei مدیرعامل اجرایی SSAB گفت: ما آماده‌ایم به مسئولیت خود در خصوص کربن‌زدایی از تولید فولاد، عمل کنیم. صنعت فولاد امروزه ۷ درصد از انتشار CO2جهانی را تشکیل می‌دهد و این نباید ادامه پیدا کند و ما باید این شرایط را تغییر دهیم. “اما برای ایجاد تغییر، به اتخاذ تصمیمات جسورانه در کنفرانس اقلیمی گلاسکو، نیاز داریم.

 SSAB معتقد است که روی چنین ایده‌هایی باید بیشتر سرمایه‌گذاری شود. مارتین پی، خطاب به تصمیم گیرندگانی که مسئول مذاکرات هستند، گفت: جهان باید ابزارهای انتقال و گذار از سوخت فسیلی به سوی انرژی‌های پاک را فراهم کند. ما همچنین به یک چارچوب سیاستی نیاز داریم که زمینه‌ی رقابت جهانی را ایجادکرده  و از شرکت‌هایی که در حال توسعه‌ی فناوری‌های نوین و پیشرفته هستند، حمایت کند.

همکاری SSAB و Autoliv در زمینه ساخت فولاد بدون کربن در محصولات ایمنی خودرو

شرکت فولاد SSAB و شرکت تامین کننده‌ی ایمنی خودرو Autoliv، همکاری برای تحقیق و توسعه قطعات فولادی بدون فسیل برای محصولات ایمنی خودرو، مانند (کیسه هوا و کمربند ایمنی) را آغاز کرده‌اند. Martin Lindqvistرئیس و مدیر عامل SSAB می‌گوید: ما مشتاقانه منتظر همکاری با Autoliv و شروع فرآیند تحقیق و توسعه قطعات فولادی بدون فسیل و نوآورانه برای محصولات ایمنی خودروی آنها هستیم. ما در حال شروع تعدادی از پروژه‌های آزمایشی همراه با Autoliv هستیم که هدف از انجام این پروژه‌ها، کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و تقویت رقابت‌پذیری در این زمینه، است. وی همچنین افزود، ما به‌عنوان اولین تامین کننده‌ی ایمنی خودرو، متعهد می‌شویم که تا سال ۲۰۳۰ در فعالیت‌های خود، کربن خنثی شویم و علاوه براین، تا سال ۲۰۴۰، انتشار آلاینده‌ها را در سراسر زنجیره‌ی تامین خود کاهش دهیم. این به معنای کاهش انتشار دی اکسیدکربن در کلیه‌ی فعالیتهای این شرکت و تامین کننده‌ها، از طریق استفاده‌ی بهینه از انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین اتخاد تدابیری برای استفاده از مواد کم کربن است.

میکائیل برات، رئیس و مدیرعامل Autoliv می‌گوید: ما تعهد خود را به عمل تبدیل می‌کنیم و اکنون در موقعیت خوبی قرار داریم تا با حمایت مشتریان و شرکای خود برای رسیدن به اهداف پایداری، ادامه دهیم. حرکت تدریجی رو به جلو به سمت فولاد سبز در محصولات ما، گام مهمی برای دستیابی به پایداری زیست‌محیطی است.

همکاری فولاد بدون فسیل SSAB در گروه خودروسازی ولوو

گروه ولوو برای اولین بار در جهان، وسیله نقلیه ساخته شده از فولاد عاری از سوخت فسیلی تولید شده توسط SSAB را معرفی کرد. این ماشین که یک باربر برای استفاده در معدن است، در رویداد همکاری SSAB و ولوو، در گوتنبرگ سوئد رونمایی شد. ساخت اولین وسیله نقلیه جهان با استفاده از فولاد عاری از فسیل SSAB، گامی مهم دراین صنعت است. مارتین لیندکویست، رئیس و مدیرعامل SSAB می‌گوید: همکاری ما با گروه ولوو، نشان می‌دهد که انتقال و گذار از انرژی فسیلی به انرژی سبز، امکان‌پذیر بوده و می‌تواند نتایج خوبی به‌همراه داشته باشد. وی افزود، ما با هم به تلاش برای کاهش تاثیرات مخرب اقلیمی، ادامه خواهیم داد. ( از ابتدای فرایند تولید تا رساندن محصول به دست مشتری). در عین حال اطمینان داریم که مشتریان‌مان فولاد با کیفیت بالا دریافت خواهند کرد. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با گروه ولوو در تحقیق و توسعه برای تولید بیشتر محصولات فولادی بدون فسیل هستیم.

این ابتکار SSAB می‌تواند شروعی  برای آینده‌ای عاری از آلاینده‌های کربنی باشد. همانطور که کشورهای جهان در کنفرانس اقلیمی گلاسکو گرد هم آمدند تا به مشکلات مربوط به تغییرات آب و هوایی بپردازند، سازمان‌ها و صنایع نیز باید برای توسعه راه‌حل‌های جدید و نوآورانه برای آینده‌ای بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای با یکدیگر همکاری کنند.

مارتین لوندستت، رئیس و مدیر عامل گروه ولوو می‌گوید، گروه ولوو پیشگام در مشارکت‌های اینچنین با SSAB و شرکت‌های دیگر برای توسعه وسایل نقلیه و ماشین‌های جدید، جذاب، ایمن و کارآمد است که راه را برای سیستم حمل‌ونقل و زیرساخت‌های پایدارتر، برای آینده هموار می‌کند. همانطور که گفته‌شد SSAB قصد دارد با فناوری نوین، در تولید فولاد، استفاده از هیدروژن و برق را جایگزین زغال سنگ کند.  این فرآیند، حرکتی موثر در جهت حذف انتشار دی اکسید کربن در چرخه‌ی تولید فولاد است.

در آگوست ۲۰۲۱، SSAB توانست اولین صفحه فولادی بدون فسیل جهان را که از آهن کاهش یافته با هیدروژن در کارخانه آزمایشی HYBRIT در لولئو، سوئد ساخته شد، را به نمایش بگذارد. این ابتکار، همکاری بین SSAB، LKAB و  Vattenfall بوده و یک گام اساسی به‌سوی زنجیره‌ی ارزش عاری از سوخت فسیلی برای فولادسازی است.

 همکاری SSAB با شرکت حمل و نقل Cargotec

SSAB قرار است فولاد بدون فسیل را به شرکت Cargotec ( ارائه دهنده پیشرو راه حل های حمل بار )تحویل دهد. کارگوتک، قصد دارد از فولاد بدون فسیل در تجهیزات حمل بار خود استفاده کند. SSAB و Cargotec توافق کرده‌اند که در زمینه‌ی معرفی فولاد بدون فسیل به صنعت حمل و نقل با یکدیگر همکاری کنند. این دو شرکت، توسعه هماهنگ را به‌سمت استفاده از فولاد بدون فسیل SSAB در تجهیزات جابجایی محموله Cargotec آغاز خواهندکرد. این یک مشارکت استراتژیک به نفع هردو طرف و کاربران نهایی است و نقطه عطفی مهم در حرکت به‌سمت توسعه پایدار و ارائه محصول بدون فسیل است. مدیر عامل SSAB می‌گوید، ما از همکاری با Cargotec به‌عنوان شریکی برای محصولات فولادی بدون فسیل، استقبال می‌کنیم.

همکاری نزدیک برای توسعه یک زنجیره‌ی ارزش بدون فسیل به‌این معنی است که ما در تقویت رقابت‌پذیری مشتریان و کاهش ردپای کربن، مشارکت می‌کنیم. مارتین لیندکویست، رئیس و مدیر عامل SSAB گفت: ما اطمینان داریم که با همکاری یکدیگر، می‌توانیم بهترین راه حل را به مصرف کننده نهایی ارائه دهیم. Mika Vehviläinen، مدیر عامل Cargotec گفت: ما مفتخریم که با تعهد به استفاده از فولاد بدون فسیل، راه را در صنعت حمل و نقل کالا هموار می‌کنیم و این فرصت منحصر به فرد را داریم تا با شرکت‌های پیشرو در توسعه‌ی فولاد بدون فسیل همکاری کنیم. این یک گام مهم به‌سمت چشم‌انداز ما برای تبدیل شدن به یک لیدر در جریان حمل و نقل پایدار است. در ماه ژوئیه، SSAB Oxelösund اولین فولاد بدون فسیل تولید شده با استفاده از فناوری HYBRIT را نورد کرد، یعنی به‌جای زغال سنگ و کک، از هیدروژن استفاده‌کرد که این امر استفاده از سوخت فسیلی را کاهش داده و نتایج خوبی به‌همراه داشت.

منبع:

www.ssab.ca/News

مطالب مرتبط