از سنگ آهن تا تیرآهن

تیرآهن- قیمت تیراهن-تیراهن-سراج توس

قیمت سنگ آهن

قیمت سنگ آهن در ایران با توجه به تورم نوسان می‌کند. سنگ آهن به‌عنوان ماده‌ی اولیه‌ی آهن آلات و محصولات فولادی است و قیمت آن عاملی تعیین‌کننده در قیمت محصولات نهایی این صنعت است. افزایش یا کاهش استخراج  سنگ آهن توسط کشورهای استخراج کننده، روی قیمت تمام شده آن تاثیر دارد. به‌این ترتیب بهای تمام شده‌ی تولیدات آهن و فولاد، به‌شدت تحت تاثیر عوامل بین‌المللی، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده و عوامل داخلی قرار می‌گیرد.

قیمت آهن- قیمت تیرآهن

معادن آهن ایران

ایران دارای معادن زیادی است و از این نظر، کشوری غنی به‌شمار می‌رود. از جمله معادن بزرگ سنگ آهن ایران می‌توان از معدن سنگ آهن چغارت، معدن سنگ‌آهن چادرملو و معدن سنگ‌آهن گل گهر نام برد.

سنگ‌آهن چغارت

اولین معدن سنگ‌آهن ایران، معدن سنگ‌آهن چغارت بافق یزد است که این معدن تغذیه کننده‌ی شرکت ذوب آهن اصفهان در زمان تاسیس آن، محسوب می‌شود. بافق یزد با ذخيره بيش از يک سوم سنگ آهن کشور به‌عنوان مهمترين منطقه‌ی آهن‌دار ايران شناخته شده است.

معدن سنگ‌آهن چادرملو

معدن سنگ‌آهن چادرملو در حال حاضر بزرگترين توليدکننده‌ی کنسانتره سنگ‌آهن در کشور است. این معدن با ذخيره‌ی قابل استخراج به مقدار ۳۲۰ ميليون تن در کوير مرکزی ايران واقع شده و در ۱۸۰ کيلومتری شمال شرقی شهرستان يزد قرار گرفته است. عمر ذخایر سنگ‌آهن معدن چادرملو ۱۰ سال دیگر به پایان می‌رسد.

معدن سنگ‌آهن گل گهر

معدن سنگ‌آهن گل گهر در شهرستان سیرجان با ذخیره احتمالی یک میلیارد تن و ذخیره قطعی ۲۱۹ میلیون تن، برزگترین معدن سنگ‌آهن خاورمیانه شناخته می‌شود و در حال حاضر تولیدات حاصل از سنگ استخراجی این معدن گندله سنگ‌آهن، کنسانتره سنگ‌آهن و سنگ‌دانه‌بندی شده است.

استخراج فلزات خام

پس از اینکه فلز استخراج شد، تصفیه می‌شود و فرایندهای لازم روی آن انجام می‌شود و سپس به سمت کارخانه‌های مختلف حمل می‌شود. فلز فراوری شده به محصولات مختلف تبدیل می‌شود. با وجود اینکه تمام محصولاتی که ازین روش تهیه می‌شوند، ضروری و مفید هستند، ولی فرایند تولید آنها صدمات زیادی به محیط‌زیست وارد می‌کنند. به‌منظور کاهش آسیب به محیط‌زیست، بهتر است که از فلزات بازیافت شده استفاده شود.

مزایای استخراج فلزات

فلز خام بسیار ارزشمند است و درآمدزایی زیادی برای شرکت استخراج کننده و همچنین کشوری که صاحب منابع است، دارد و می‌تواند به کشورهایی که مصرف فلز بالایی دارند، مانند چین یا ایالات متحده صادر و فروخته شده و ازین طریق برای کشور مبدا درآمدزا باشد.

صنعت استخراج فلز، اشتغالزایی زیادی دارد. افراد زیادی می‌توانند در استخراج، فرآوری، تصفیه و حمل و نقل فلز اشتغال داشته باشند. علاوه براین، امکانات رفاهی مانند بیمارستان، مدرسه و غیره، در نزدیکی معادن به ‌وجود خواهد آمد و رونق آن منطقه را به‌همراه خواهد داشت.

وقتی شرکت‌ها با فلز سر و کار دارند، باید مالیات بپردازند که این امر به بهبود اقتصاد جامعه‌‌ی میزبان و همچنین دولت کمک می‌کند.

کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن در ایران

از جمله کارخانه‌های تولید کننده‌ی تیرآهن می‌توان به ذوب آهن، فولاد ناب تبریز، گروه صنعتی فولاد یزد، نورد آریان فولاد، جهان فولاد غرب، فولاد آریا ذوب، نورد کوثر اهواز، احرامیان یزد، مجتمع فولاد ظفر بناب، مجتمع فولاد صنعتی(شاهین) بناب، فولاد البرز ایرانیان فایکو، فولاد ماهکار اشتهارد، صنایع فولاد فردوس باختر، پروفیل صنعت ماهان، اشاره کرد.

فایکو (البرز ایرانیان)

شرکت فولاد البرز ایرانیان که در صنعت فولاد ایران با نام تجاری فایکو شناخته می‌شود، در زمینه‌ی تولید گرم انواع مقاطع فولادی با اَشکال، ابعاد و مشخصات متنوع، مشغول به فعالیت می‌باشد. تولید سالیانه بیش از ۱,۵ میلیون تن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی، این مجتمع را در رده‌ی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی گرم در کشور و منطقه قرار می‌دهد. تنوع محصولات تولیدی در فایکو، شامل؛ میلگردهای صنعتی و ساختمانی با قطر ۸ الی ۳۲ میلی‌متر و همچنین انواع تیرآهن‌های سریIPN ،IPE ، ناودانی‌های سری UPN UPE  و نبشی‌های بال مساوی و نامساوی از ارتفاع مقطع ۸۰ الی ۳۲۰ میلی‌متر می‌باشد.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

ازجمله مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده تیرآهن، می‌توان به ذوب آهن اصفهان اشاره‌کرد که نیاز بازار داخل و همچنین خارج از کشور را تامین می‌کند. گفتنی است که تیرآهن‌های کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان، دارای وزن استاندارد و قیمتی بالاتر از سایرین هستند. کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداري رسيد. این کارخانه نقش مهمي در شكل‌گيري ديگر صنايع فولادي ايران ايفا نمود و به‌همين دليل، لقب مادر صنعت فولاد كشور را دارد. محصولات کارخانجات این شرکت به بیش از ۲۳ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‌شود و در بازار داخل این محصولات در پروژه‌های بزرگی همچون برج میلاد تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن

عوامل تاثیرگذار در قیمت تیرآهن

عرضه و تقاضا

بازار فولاد نیز مانند دیگر بازارها، متاثر از عرضه و تقاضاست و این عامل، یکی از مهمترین عوامل در تعیین قیمت اهن الات و فولاد است. هر چه تقاضا بیشتر و عرضه کمتر باشد، قیمت بالاتر خواهد رفت و یا بالعکس هر چه تقاضا کمتر و عرضه بیشتر باشد، قیمت پایین‌تر خواهد آمد.

برای پیش‌بینی قیمت باید تلاش کنیم تا از موجودی محصول در زنجیره‌ی تأمین، آگاه باشیم، بدین معنا که تولید آهن و فولاد کارخانه‌ها چقدر است و نیاز مصرف‌کنندگان تا چه حد با آن هم‌خوانی دارد. برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا روی قیمت، تاثیر بسزایی دارد.

نرخ ارز و تورم

نوسانات قیمت ارز، قیمت آهن‌آلات و محصولات فولادی را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌طوری که کنترل روزانه و ساعتی تغییرات قیمت ارز جزو امور روزانه و بدیهی فعالان بازار آهن شده است. نرخ دلار امریکا تا حد زیادی متاثر از  مسائل سیاسی و روابط اجتماعی بین کشورهاست و در ایران افزایش نرخ دلار باعث بالا رفتن قیمت آهن می‌شود. مسلما تورم جهانی نیز در تعیین قیمت آهن‌آلات و محصولات فولادی تاثیرگذار است و همچنین نرخ تورم بالای داخل ایران، باعث رشد قیمت در این بازار می‌شود.

تقاضای روز صنایع مرتبط

قیمت آهن تاثیر بسزایی بر قیمت محصولاتی دارد که به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم از آهن یا فولاد در ساخت و تولید آنها، استفاده می‌شود. صنایعی مانند صنعت لوازم خانگی، صنعت خودروسازی، صنعت ساخت‌و‌ساز و غیره.

مواد اولیه

ضایعات فلزات و سنگ آهن دو ماده‌ی اصلی برای تولید فولاد هستند. اگر این منابع محدود باشد، نمی‌توانند جوابگوی تقاضا باشند و تقاضا از عرضه، پیشی می‌گیرد و در نتیجه، قیمت افزایش می‌یابد. همچنین هزینه‌ی انرژی نیز یکی از شاخص‌های  تعیین‌کننده بازار فولاد است زیرا برای ذوب مواد و تهیه‌ی فولاد، انرژی گرمایی زیادی لازم است.

حمل و نقل

حمل و نقل آهن آلات و مواد مورد استفاده برای تهیه فولاد و همچنین کالاهایی که از آن مشتق می‌شوند، هزینه بر است و یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده در قیمت تمام شده‌ی این فلزات می‌باشد. اگر حمل و نقل به خارج از کشور انجام شود، سیاست‌های کشور صادرکننده و یا واردکننده می‌تواند در تعیین قیمت، نقش داشته باشد. این امر در مورد هزینه‌ی کارگر و قیمت روز سوخت نیز صدق می‌کند.

ساختمان سازی

تعطیلات، آب و هوا و فصول سرد و پربارش، همه‌ی اینها روی تقاضا و در نهایت قیمت تیرآهن تاثیرگذار هستند. بیشترین‌ مصرف تیرآهن در صنعت ساختمان‌سازی است و معمولا در فصول گرم، کار ساختمان‌سازی رونق دارد. در پاییز و زمستان، به‌دلیل بارش و نزولات جوی، ساختمان‌سازی کمتر صورت می‌گیرد. در نتیجه، عرضه و تقاضای تیرآهن اینگونه تحت تاثیر آب و هوا قرار می‌گیرد و با توجه به‌اینکه قیمت آهن در ساختمان‌سازی نقش کلیدی دارد، در نتیجه، قیمت مسکن هم براساس قیمت تیرآهن تغییر می‌کند.

خرید تیرآهن

شرکت سراج توس یکی از عرضه‌کنندگان تیرآهن‌های کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان و دیگر کارخانه‌های مطرح دراین صنعت است. با مراجعه به وب‌سایت سراج توس و بررسی قیمت‌ها در جدول مشخصات انواع تیرآهن عرضه‌شده توسط شرکت سراج توس، از قیمت روز تیرآهن تولیدی کارخانه‌های مختلف، اطلاع پیداکرده و با اطمینان از بهترین قیمت و کیفیت، خرید کنید.

منبع:

teampacesetter.com/key-factors-determine-steel-prices

مطالب مرتبط