سراج توس  »  فولاد آلیاژی   »   فولاد کربنی CK۴۵ شرکت فولاد آلیاژی ایران قطر ۳۸

نمودار قیمت فولاد کربنی CK۴۵ شرکت فولاد آلیاژی ایران قطر ۳۸

• فولاد کربنی، محصول شرکت فولاد آلیاژی ایران با قطر 38 میلی‌متر، استاندارد CK45، گرید 9095 و شرایط حرارتی ازرولد می‌باشد. به دلیل نوسانات قیمت برای آگاهی از قیمت گریدهای مختلف فولاد آلیاژی و خرید این محصول، با کارشناسان سراج توس تماس بگیرید.

تفاوت گرید 9095 در استاندارد CK45، با گرید 1191 استاندارد CK45 در کارخانه فولاد آلیاژی، انجام تست تاب و تست ترک برروی گرید 9095 می‌باشد.

از فولاد آلیاژی گرید 9095 براي ساخت قطعات با سطح مقطع کوچک با مشخصه استحکام پایین، همچنین قطعات سنگین آهنگري شده در وضعیت نرماله شده در مهندسي عمومي، قطعات موتور و اتومبیل، براي مثال: اکسل، اجزاء کلاچ، شافت، قطعات پرس و پانچ، دسته ی پیستون و چرخ دنده استفاده می‌شود.

آن چیزی که انوع مختلف فولاد را از هم متمایز می‌کند؛ درصد کربن، عملیات حرارتی انجام‌شده و فلزهای آلیاژ دهنده‌ی موجود در آن هستند. فولاد، آلیاژی از چند عنصر است. درصد و نوع عناصری که با آهن ترکیب می‌شوند و فولاد را تشکیل می‌د‌هند بسیار متنوع و متفاوت است. فولادها به روش‌هاي مختلفی تقسیم‌بندي می‌شوند و این تقسیم‌بندي، می‌تواند بر اساس موارد زیر باشد: ترکیب شیمیایی، روش تولید، روش ساخت، نورد گرم، نورد سرد، شکل محصول، روش اکسیژن‌زدایی، استحکام مورد نیاز، عملیات حرارتی و کیفیت محصول. موارد ذکر شده سبب می‌شود، انواع فولادهای مختلف، کاربردهای متفاوتی نیز داشته باشند و براساس استانداردهای مختلفی، طبقه‌بندی شوند.

دسته‌بندی کلی فولادها

فولادها بر اساس خواص فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، نحوه تولید و یا کاربرد آنها، در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند که شامل دسته‌های زیر می‌باشد:

  • گروه اول: فولادهای ساخت و ساز غیر آلیاژی (ساختمانی معمولی)، فولادهای سخت شونده سطحی یا سمانتاسیون، فولادهای نیتروره شونده و فولادهای خوش تراش یا اتومات
  • گروه دوم: فولادهای عملیات حرارتی پذیر، فولادهای بلبرینگ
  • گروه سوم: فولادهای فنر، فولادهای سخت شونده سطحی، فولادهای روزن کاری (اکستروژن) سرد
  • گروه چهارم: فولادهای چقرمه در دمای زیر صفر، فولادهای مخازن هیدروژن تحت فشار بالا، فولادهای مقاوم به حرارت برای ماشین سازی
  • گروه پنجم: فولادهای ریزدانه ساخت و ساز، فولادهای ساخت و ساز مقاوم در برابر هوا، فولادهای ریزدانه برای شکل دهی سرد
  • گروه ششم: فولاد ابزار کربنی، فولادهای تندبر
  • گروه هفتم: فولادهای ابزار سرد کار
  • گروه هشتم: فولادهای ابزار گرم کار
  • گروه نهم: فولادهای سوپاپ، فولادها و آلیاژهای مقاوم در دمای بالا
  • گروه دهم: فولادهای غیر مغناطیسی، فولادهای نسوز، آلیاژهای رسانای حرارت
  • گروه یازدهم: فولادهای زنگ نزن
  • گروه دوازدهم: فولادهای زنگ نزن ریختگی، فولادهای نسوز ریختگی

فولادهای عملیات حرارت‌پذیر

فولادهای این دسته شامل فولادهای ساده کربنی و آلیاژ متوسط از قبیل فولادهای پر مصرف C22، C45، CK45، C60، 1.6511، 1.6580، 1.6882، 1.7035، 1.7225 و ... هستند و بیشترین کاربرد را در صنایع قطعه‌سازی و ماشین‌سازی از قبیل محور، میل لنگ، چرخ دنده، شافت، پین، شاتون، پیچ و مهره، قطعات متنوع انواع ماشین آلات و وسایل نقلیه و ... دارند. خواص اصلی این فولادها عبارتند از: سختی پذیری و عملیات حرارتی پذیری عالی، قابلیت عملیات حرارتی القایی، چقرمگی بالا، انعطاف‌پذیری، قابلیت فورج و نوردپذیری مطلوب، استحکام متوسط به بالا و مقاومت سایشی و خستگی مناسب. کاربرد زیاد و خواص مناسب این فولادها مرهون عملیات حرارتی پذیری به‌ویژه امکان سخت کاری و بازگشت آن ها است. این فولادها به روش نورد یا فورج و بیشتر در مقاطع گرد، چهارگوش و یا تسمه تولید می‌شوند.

عملیات حرارتی آنیلینگ

بازپخت یا انیلینگ به انگلیسی : Annealing  در متالورژی، یک عنوان کلی در عملیات حرارتی است که شامل حرارت‌دهی و نگه‌داشتن در یک دمای خاص و سپس سرمایش با نرخ مناسب می‌باشد و عموماً برای نرم‌کردن مواد استفاده می‌شود.

آنیل کردن انواع مختلفی داشته که هدف و نتیجه آنها متفاوت است. این فرایندها ممکن است برای کاهش سختی یا استحکام، حذف تنش‌های پسماند، بهبود قابلیت ماشینکاری، بهبود سفتی، بازگردانی قابلیت شکل‌پذیری، اصلاح اندازه دانه‌ها، کاهش تفکیک، پایدارسازی ابعاد، یا تغییر خواص الکتریکی یا مغناطیسی مواد انجام‌شود.

روش ازرولد، به روش بدون عملیات حرارتی گفته می‌شود. روشی که در آن بر خلاف آنیلینگ، از عملیات حرارتی استفاده نمی‌شود.

استانداردهای نام‌گذاری فولادها

کشورهای صنعتی و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده‌ی فولادی برای راحتی در تولید و مبادله‌ی فولاد، استانداردهایی را برای طبقه‌بندی آن، تدوین و تعیین کرده‌اند که این استانداردها تفاوت هایی باهم دارند.

برخی از انواع استانداردها عبارتند از:

AISI-SAE و ASTM آمریکا، DIN آلمان، JIS ژاپن، BS انگلستان، GOST روسیه و AFNOR فرانسه است.

  • استاندارد ASTM امریکا

American Society for Testing and Materials

این استاندارد با ترکیبی از حروف و شماره‌ها معرفی می‌شوند که هر کدام ازین حروف و شماره‌ها اطلاعاتی در مورد فلز به ما می‌دهند.

  • سیستم نامگذاری AISI / SAE

American iron and steel institute/society of automotive engineers

این سیستم نامگذاری از 4 رقم برای مشخص کردن فولادهای کربنی و کم‌آلیلاژ براساس ترکیب شیمیایی بهره می‌برد. براساس این سیستم، دو رقم آخر نشان دهنده‌ی میزان کربن بر حسب صدم درصد است. رقم اول از سمت چپ مشخص‌کننده‌ طبقه‌اي است که فولاد به آن تعلق دارد.

  • سیستم نامگذاری به روش UNS

Unified Numbering System

این روش، سیستمی متشکل از یک حرف و پنج عدد است. حرف اول کلاس آلیاژ و چهار عدد اول مانند استاندارد AISI/SAE گروه بندي آلیاژها را نشان می‌دهد. رقم پنجم طبق علایم قراردادی 1 بجای B ، 4 بجای L  و 6 بجای B  استفاده می‌شود.

روش نامگذاری فولاد با استانداردهای اروپا

  • استاندارد DIN آلمان

Deutsches Institut für Normung  :

این استاندارد تشکیل شده از W. Nr. :  X.YYYY.Z که در آن:

X  : گروه مواد اصلی

YYYY: شماره نوع

Z: ارقام پیوست

هستند. که در گروه مواد اصلی از 0 تا 9 به هر فلز، یک عدد داده می‌شود.

رقم 0 برای چدن‌ها

رقم 1 برای فولادها

رقم 2 برای فلزات سنگین غیر از آهن

رقم 3 برای فلزات سبک

رقم 4 تا 8  براي فلزات غیر آهنی

رقم 9   آزاد براي کاربردهاي داخلی

گروه اصلی 0 و 1 مربوط به همه‌ی مواردی هستند که در آن آهن بیشترین کاربرد را دارد.

Y یا شماره نوع، به‌این مفهوم است که دو رقم اول، شماره نوع فولاد و دو رقم بعدي ارقام شمارنده می‌باشند. نوع فولاد به گروه‌هاي زیر تقسیم‌بندي می‌شود:

  • فولادهاي پایه و کیفی
  • فولادهاي نجیب

این گروه‌ها بر حسب ترکیب شیمیایی و نیز ویژگی‌هاي قابل توجه، که از شرایط فنی کاربردي و تولیدي حاصل می‌شود، به زیر مجموعه‌هاي کوچکتر تقسیم‌بندي می‌شوند. از روی ارقام شمارنده نمی توان در مورد میزان کربن و عناصر آلیاژي اظهار نظرکرد.

Z  یا ارقام پیوست فقط وقتی به‌کار می‌روند که براي مشخصه واضح مواد لازم است. اولین رقم پیوست جهت مشخصه فرآیند تولید فولاد به‌کار می‌رود و دومین رقم پیوست جهت مشخصه وضعیت عملیات حرارتی به‌کار می‌رود.

  • استاندارد حروفی DIN

فولادهای انبوه:

ST  XX

  • QST XX  : Q  فولادهای ویژه شکل دادن سرد(کله زنی) مثلا: Q st37-3
  • R st XX : R  فولادهای آرام و نیمه آرام مثلا:   R st 37-2
  • U St xx: U فولاد ناآرام (جوشان)  مثلا U st37-2

دو رقم بعد حرفst  حداقل استحکام کششی را برحسب کیلوگرم بر میلی‌متر مربع نشان می‌دهد.

فولادهای مرغوب عملیات حرارتی پذیر:

در این روش از علامت مشخص CX و یک عدد دورقمی که درصد کربن فولاد را نشان می دهد، استفاده می گردد. حرف X  که نشانگر متغیر ماست شامل مشخصات زیر است:

حرف :f براي فولاد با قابلیت سخت‌کاري شعله‌اي و القایی (CF53)

حرف :K برای فولاد نجیب با مقدار پایین فسفرو گوگرد (CK45,CK35)

حرف :m برای فولاد نجیب با محدوده معینی از گوگرد(Cm35)

حرف :q برای فولادهای کربوره و بهسازی جهت کله زنی سرد (Cq35)

گرید

گریدهای متفاوت فولاد، نمایانگر ریزآلیاژهای به‌کار رفته در هر گرید است که براساس استانداردهای مختلف نام‌گذاری و دسته بندی می‌شوند. در واقع استانداردهای بین‌المللی مربوط به جنس یا متریال انواع فولاد است و جهت ایجاد تمایز در نامگذاری آنها و تعیین ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و خواص شیمیایی، از تقسیم‌بندی گرید استفاده می‌شود. هر یک از گریدهای فولاد کاربرد و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

کارخانه فولاد آلیاژی ایران

شـركت فـولاد آليـاژي ايـران بزرگتريـن توليدكننـده انواع فـولاد آليـاژي و مخصـوص در ايـران و خاورميانـه و يكـي از مدرن تريـن كارخانجـات فـولاد آليـاژي دنيا مي‌باشـد. كارخانجات فولادسـازي، نـورد مقاطـع سـنگين، نـورد مقاطع سـبك، عمليـات حرارتـي و تكميـل كاري اين شـركت، مجهـز بـه پيشـرفته‌ترين تجهيـزات و برخـوردار از بالاترين سـطح دانش فنـي روز دنيا می‌باشـد، كـه امـكان توليـد فولادهـاي آليـاژي و مخصـوص را با بالاتريـن كيفيـت و منطبق با اسـتانداردهاي بين‌المللـي ميسـر سـاخته‌اسـت. محصـولات ايـن شـركت در صنايع نفـت و گاز و پتروشـيمي، نيروگاه‌هـا، ابزارسـازي، سـاخت لـوازم پزشـكي و جراحـي، صنايـع خودروسـازي، ماشـين‌سـازي و سـاير صنايع ويـژه، كاربرد وسـيع دارد.

مزایای خرید از سراج توس

شرکت سراج توس با 25 سال سابقه‌ی درخشان در صنعت فولاد، حضوری مستمر در زنجیره‌ی تامین کالا و فایننس تعداد کثیری از شرکت‌های فولادی و صنعتی کشور دارد. این مجموعه با توجه به سابقه‌ی طولانی خود در حوزه‌ی فولاد، نگاهی سیستماتیک و عمیق به این صنعت داشته و جهت رفع موانع و تامین نیاز مشتریان، فراتر از انتظار ظاهر شده‌است. سراج توس موفقیت خود را مرهون پیگیری مستمر، سرویس‌دهی مناسب و مشتری‌مداری است.