صنعت فولاد چه نقشی در اقتصاد دارد؟

فولاد، ورق سیاه، اقتصاد

صنعت فولاد متنوع‌ترین صنعت، در جهان است. هزاران نوع و گرید مختلف فولاد وجود دارد. توسعه یافتگی در صنعت فولاد، به پیشرفت و توسعه دیگر صنایع کمک کرده و نقش به‌سزایی در اقتصاد دنیای مدرن امروزی دارد. فولاد ۱۰۰ درصد قابل بازیافت است و بنابراین نقش بنیادین در چرخه اقتصاد بازی می‌کند. فولاد به‌عنوان یک ماده مهندسی پایه و اساسی، عامل مهمی در توسعه و بکارگیری فناوری‌های نوآورانه است. می‌توان گفت در همه‌ی جنبه‌های زندگی از فولاد استفاده می‌شود. از خودرو و مصالح ساختمانی گرفته تا یخچال و ماشین لباسشویی، ساخت کشتی‌های باری و چاقوی جراحی. افزون براین رونق صنایع کشتی‌سازی، خودروسازی، صنایع بسته بندی، سیستم حمل و نقل، صنایع مربوط به تولید و انتقال انرژی، ماشین آلات سخت، معدن و لوله و پروفیل ساختمانی، در رشد و توسعه‌ی صنعتی و اقتصادی فولاد کشور بسیار تاثیرگذار است. با سراج توس همراه باشید.

از همین رو فولاد، یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی کشورها و جوامع مختلف به حساب می‌آید و صنعت فولاد نقش مهمی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کند. علاوه بر این، فولاد بر صنعتی شدن کشورها نیز اثرگذار است و با توجه به طیف گسترده‌ای از صنایع که دربرمی‌گیرد، نقش بزرگی در اشتغال زایی و ایجاد شغل دارد.  سرمایه‌گذاری در بخش فولاد، می‌تواند منجر به ایجاد فناوری‌های نوین شود. به علاوه امکان ارتباط این صنعت با صنایع خارجی یا بخش‌های صنعتی بین‌المللی، همواره وجود داشته است.

صنعت فولاد چگونه باعث اشتغال‌زایی می‌شود

صنعت فولاد جزء صنایع مادر محسوب می شود و نقش کلیدی در اقتصاد کشورها دارد و می تواند از مرحله استخراج مواد اولیه و سپس تولید و ریخته گری فولاد خام گرفته تا مرحله نورد، عملیات ثانویه، تولید محصولات و تجهیزات در صنایع مختلف، ایجاد اشتغال می‌کند. در تمامی این مراحل به نیروی انسانی نیاز است و در نتیجه این امر منجر به اشتغال‌زایی در سطح گسترده می‌شود. اشتغال‌زایی و جذب نیرو تنها بخشی از منفعت‌های صنعت فولاد می‌باشد. در این پروسه، تربیت نیروی متخصص و کارشناسان این امر نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. صنایع مختلف به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از هم تاثیر می‌پذیرند به‌همین دلیل، رونق و توسعه‌ی اقتصادی در هر یک از آنها می‌تواند باعث توسعه و رونق سایر صنایع وابسته شود.

به‌طور کلی مقاطع فولادی از جمله؛ میلگرد، تیرآهن، لوله، پروفیل و انواع ورق‌های فولادی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود به‌همین دلیل قیمت این مقاطع تاثیرات زیادی در قیمت تولیدات وابسته به آن در صنایع مختلف خواهد داشت. به‌عنوان مثال به‌دلیل استفاده گسترده از میلگرد در ساختمان‌سازی، افزایش یا کاهش قیمت میلگرد می‌تواند تاثیر چشمگیری در قیمت مسکن داشته باشد و از طرف دیگر با رونق صنعت ساختمان به‌طور ناخودآگاه مصرف و تولید فولاد هم افزایش خواهد یافت.

نقش صادرات فولاد در اقتصاد کشور

صادرات و ارز آوری از ارکان تاثیرگذار اقتصاد است. صادرات فولاد می‌تواند منبعی برای تامین ارز خارجی باشد و بر اقتصاد کشور اثر مثبتی داشته باشد. علاوه براین، باعث می‌شود، صنعت فولاد در بازار جهانی رقابت کند و موجب رشد و شکوفایی آن شود. این نکته حائز اهمیت است که صادرات و رونق فولاد وابسته به تولید محصولات متنوع، استاندارد و با قیمت رقابتی است.

صنعت فولاد جزو صنایعی است رقبای بسیاری در عرصه‌ی‌ بین‌المللی دارد. بنابراین فعالیت در این حوزه، مستلزم برخورداری ازروحیه‌ی رقابت‌پذیری است. به این دلیل باید دانش ما در زمینه‌ی فولاد، پیوسته به روز باشد تا از این عرصه رقابتی عقب نمانیم. این مهم نیز خود از مسیرهایی مانند به روز کردن فناوری، سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و مشارکت در بازارهای مالی برای تامین منابع مورد نیاز امکان پذیر است.

متأسفانه میزان صادرات فولاد کشور در سال‌های اخیر قابل توجه نیست و این صنعت اتفاقات ناخوشایند متعددی را به دلیل قانون منع صادرات، تعرفه‌های نامناسب کالاها، سهمیه بندی‌های صادراتی غلط تجربه کرده است.

برای جبران خسارت‌های وارده بر این صنعت نیاز به صرف هزینه‌های زیادی است، اما متأسفانه به دلیل کاهش ارزش پول ملی و رکورد اقتصادی حاکم بر جامعه، سبب شده است که کشور ما از جایگاه مناسبی در صادرات فولاد برخوردار نباشد.

تنوع و گستردگی محصولات فولادی و سیاست آزمون و خطای آن در بازارهای داخلی و خارجی، منجر به تمایز صنعت فولاد از سایر قطب های صنعتی کشور شده است. در این شرایط تیم اقتصادی دولت باید از یک گروه کارشناسی مجرب و کارآزموده استفاده کرده و با شناسایی و بهره‌گیری از‌ پتانسیل‌های موجود در این زمینه و با برنامه ریزی صحیح و اصولی، بازار فولاد و اقتصاد را رونق ببخشد.

قیمت گذاری فولاد

با توجه به این که تولید آهن و فولاد معیار مهمی جهت صنعتی بودن هر کشور محسوب می شود، صنعت فولاد در هر کشور اهمیت زیادی دارد. یکی از چالش‌هایی که دولت برای تثبیت و حفظ داشته‌های اقتصادی با آن روبروست، قیمت فولاد است. مهم‌ترین عامل موثر در تعیین قیمت فولاد، بهای ارز است. همچنین نوسان قیمت مواد اولیه نسوز و مواد آلیاژی وارداتی نیز، به نوسانات بهای ارز وابسته است.

تولید فولاد دوستدار محیط زیست

این موضوع را باید در نظر گرفت که تولید فولاد به روشهای سنتی، چالشی برای محیط زیست نیز به‌شمار رود. از آنجایی که امروزه بحث توسعه پایدار بسیار حائز اهمیت است و بخش عمده‌ای از این مهم به کیفیت، نگهداری و بهبود محیط زیست مربوط می‌شود، این صنایع باید در حوزه‌های یاد شده برنامه داشته باشند. در غیر این صورت، محیط زیست محل استقرار این شرکت‌ها به دلیل آلاینده‌های منتشر شده، تحت تاثیر قرار گرفته و منابع آبی و هوایی را آلوده می‌سازد.

تکنولوژی‌های جدیدی امروزه در دنیای فولاد بکار گرفته می‌شود که باعث می‌شود در فرایند تولید فولاد، co2 کمتری تولید شود که این امر باعث بهبود بهره وری منابع و توسعه توسعه پایدار می‌شود.

برای آگاهی از قیمت، سفارش و خرید انواع ورق‌های فولادی از قبیل؛ ورق سیاه، ورق روغنی، ورق رنگی، ورق گالوانیزه، میلگرد و تیرآهن به جدول قیمت این محصولات در وب سایت سراج توس مراجعه کنید.

مطالب مرتبط